Criza medicală pare să fi împietrit întreaga lume și parcă a suspendat-o pentru o clipă, însă timpul se derulează cu aceeași repeziciune, doar că am învățat să trăim ”altfel”, să ne adaptăm celor mai neobișnuite provocări. Experți sau dimpotrivă, nu ezităm să ne exprimăm opinia despre ceea ce se întâmplă în jurul nostru, chiar și referindu-ne la domenii despre care nu avem nici măcar cunoștințe elementare, însă ne divizăm după conceptele jurnaliștilor, mai mult sau mai puțin documentați.

Și totuși, în această perioadă controversată, proiectele europene își regăsesc menirea, iar cei care le-au conceput își redefinesc principiile. Astfel, proiectul ERASMUS: S.T.E.A.M. with steam reunește știința, tehnologia, ingineria, arta și matematica, chiar gândirea tehnologizată prin activități și concursuri ”STEAM”, fiind implementat și la Școala Gimnazială AVRAM IANCU din Câmpia Turzii, încă din anul 2019. Instituții de învățământ din Belgia, Polonia, România, Spania și Regatul Unit doresc să compare, să împărtășească și să dezvolte bune practici și modele pentru abilități necesare în secolul al XXI-lea, iar această etapă importantă din viața noastră ne-a determinat să comunicăm mai mult virtual, să ne tehnologizăm într-o mare măsură munca, însă ne-a izolat și ne-a însingurat, deopotrivă.

De aceea, mobilitatea din Polonia, orașul Tychy, a reprezentat posibilitatea de a ”evada” spre alte meleaguri. Pregătită minuțios, din timp, plecarea în Polonia trebuia să se desfășoare conform standardelor impuse de proiectele Erasmus, iar criteriile de selecție a elevilor implicați în derularea  activităților, au fost obiective și ”transparente”.

În dimineața zilei de 27 septembrie 2021, elevii: ALAJMI YASMIN, DEMETER LUANA, LUCA NATHANAEL, PODAR BIANCA, RĂDOI TEODORA, VĂLEAN ȘERBAN, însoțiți de cele două cadre didactice: IENEI DIANA și LOREDANA CORCHIȘ, s-au îndreptat spre Tychy, orașul polonez, care i-a găzduit în zilele următoare. Emoțiile au fost mari, deoarece România se afla în ”zona roșie”, iar trecerea frontierei constituia un adevărat obstacol, însă doar temporar, pentru că pe meleagurile poloneze, oamenii erau mult mai relaxați, cel puțin la prima vedere, iar rutina zilnică părea reinstaurată demult.

Cu toate acestea, în contextul epidemiologic actual, implementarea acțiunilor de prevenire și de combatere a infectării cu SARS-CoV-2 a fost obligatorie, respectându-se măsurile specifice de protejare a participanților la mobilitate și creându-se ”bula covid”, concept inițiat de profesorii de la Primary School no. 18 din TYCHY, Polonia. În interiorul ”bulei covid”, participanții din cadrul proiectului ERASMUS, nu au fost obligați să poarte mască. Pentru activități a fost alocat un întreg etaj. În timpul cursurilor de poloneză, chiar dacă elevii au fost împărțiți în grupuri de patru și de cinci, a fost obligatorie purtarea măștii pe tot parcursul lecției. Tot timpul s-a lucrat cu același grup de elevi și de profesori din Polonia. Acesta a rămas neschimbat.

Majoritatea concursurilor S.T.E.A.M. s-au finalizat cu victoria echipelor de la școala noastră și prin urmare, cupa ERASMUS se află la loc de onoare într-una dintre vitrinele instituției din orașul Câmpia Turzii.

Vizita la mina de cărbune Luiza Coal Mine din Zabrze a fost extrem de interesantă pentru elevii, care s-au familiarizat cu munca extenuantă a minerilor și au încercat să se adapteze condițiilor vitrege din interiorul acesteia. Chiar dacă după-amiază, elevii s-au relaxat la Aqua Park în Tychy, această incursiune în lumea mineritului a reprezentat o experiență inedită și emoționantă pentru ”micii mineri”, dornici să descopere secretele acestei meserii aparte, însă vitală pentru confortul polonezilor, la un moment dat.

Nici Cracovia, legendarul oraș polonez nu ne-a încântat mai puțin, deoarece dragonul, care îi străjuia porțile, părea a se regăsi sub diverse manifestări în multe dintre proiectele polonezilor. Trăsurile albe care împânzeau Piața Centrală aminteau de capitala Austriei, Viena, doar că cele poloze erau conduse de câte o doamnă-vizitiu. Clădirile extrem de vechi, impunătoare, unele chiar proaspăt restaurate aminteau de o istorie tumultuoasă și uneori nemiloasă. Centrul vechi istoric din Cracovia a fost înscris în anul 1978 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.

Cred în primordialitatea proiectelor ERASMUS, iar mărturiile elevilor dovedesc cele afirmate, pentru majoritatea constituind adevărate experiențe inițiatice, întrucât, fără modestie, trebuie să le recunoaștem valoarea autentică, aceea de a canaliza energii, poate de a clarifica incertitudini, de a dezvolta competențe și de a valorifica aptitudini, însă de ce nu, chiar de a schimba vieți.

                                                                                                            LOREDANA CORCHIȘ

”Am participat la o oră de Istorie cu un profesor polonez, pe nume Pawel Kubica și ne-am simțit foarte bine. Mi-a plăcut foarte mult tabla interactivă folosită și aplicațiile, pentru că m-au ajutat să înțeleg mai ușor lecția. Cu ajutorul acestei table, am reușit să vizităm virtual Atena. Apoi am participat la o ora de engleză. După o scurta lecție, am fost provocați să facem o barca dintr-un DVD, un balon, un capac și plastilina. Următorul proiect a constat în realizarea unei catapulte, concurs pe care l-am câștigat împreună cu echipa mea…..Pentru mine, proiectul Erasmus a însemnat o săptămână interactivă cu un ”pachet” bogat de amintiri, împletită cu îmbunătățirea metodelor de învățare. Am avut ocazia să fac comparație între școala din România și cea din Polonia. Am legat prietenii cu colegii mei din alte clase, dar și cu copii și profesori de alte naționalități. Un alt avantaj al acestui program a fost faptul că mi-am îmbunătățit competențele lingvistice.”                                                     

LUCA NATANIEL – elev în clasa a VII-a A

”Cele cinci zile petrecute pe târâm polonez au fost pline de activități plăcute, care ne-au oferit posibilitatea să învățăm lucruri noi, să socializam în limba engleza cu copii și profesori din alte țări…… Consider că aceste întâlniri cu elevi din alte țări sunt benefice pentru dezvoltarea noastră  și pentru că ne-au determinat să realizăm că și copiii din școala noastră se pot descurca in orice situație, fără sa întâmpine dificultăți din cauza limbii străine.

YASMIN ALAJMI – elevă în clasa a VII-a B

”Excursia în Polonia, după părerea mea, a fost una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea. Doar faptul că am vizitat o țară europeană înseamnă mult pentru mine. Pe urmă, faptul că am avut ocazia să cunosc oameni atât din alte țări, cât și din România, mă bucură mult. Școala din Tychy este o școală foarte diferită de școala noastră, atât de diferită încât, prima oara când am văzut-o, am crezut că este școală dintr-un serial american. Singurul lucru care pot spune că nu mi-a plăcut în această săptămână a fost despărțirea de noii prieteni, nevoiți să se reîntoarcă acasă, dar și de Jim, un director de școală din Anglia.”                                        

ȘERBAN VĂLEAN – elev în clasa a VII-a B

”Participând la proiectul STEAM, am avut șansa de a cunoaște noi oameni, de a lega prietenii și de a vizita tot felul de locații, una mai interesanta decât cealaltă. În fiecare zi ne așteptau noi activități, așa că pur și simplu știam că ziua va fi interesantă. Școala era minunata și elevii ei erau sociabili (ne-am împrietenit cu ei foarte ușor). Pentru final, vreau sa le mulțumesc profesoarelor care ne-au însoțit, pentru că au reușit să ne suporte până la final.”

LUANA DEMETER – elevă clasa a VIII-a B

”După prima mea participare într-un proiect ERASMUS, pot spune că sunt foarte încântată de această oportunitate. Mi-a plăcut foarte mult modul în care s-a desfășurat programul, întrucât am avut posibilitatea de a lua parte la câteva lecții și activități distractive, organizate de școala vizitată în orașul Tychy, și de a vizita numeroase obiective turistice și culturale din apropiere. Am avut șansa să cunosc oameni și lucruri noi, care mi-au deschis ochii pentru a vedea lumea din diferite perspective. Pe durata proiectului am fost implicați în diferite provocări în echipă, care m-au ajutat să interacționez cu persoane din diferite țări, să-mi fac noi prieteni, datorita ideilor și scopurilor comune pe care ni le-a oferit acest proiect și să îmi îmbunătățesc competențele de comunicare într-o limbă străină.”     TEODORA RĂDOI – elevă în clasa a VIII-a A

Cu prilejul vizitelor efectuate, atât în Tychy, în Cracovia, cât și în alte locații, am putut să luam cu toții acasă o bucățică din fascinanta cultură poloneză.

Această călătorie, în care am avut șansa de a comunica în limba engleză cu elevi din țările participante în proiect, a fost cu adevărat o ocazie unică, de neuitat, care va rămâne cu noi pană ce zilele își vor fi pierdut numărul.

Podar Bianca-Maria – elevă în clasa a VII-a B

Categorii: Activități

1 comentariu

Tavi · octombrie 12, 2021 la 12:05 pm

Minunat! Felicitări școlii, profesorilor și elevilor. Nu am nici o îndoială că profesorii vor îndruma elevii ce vor căuta în viitor acest gen de proiecte. Așa că le urez elevilor să fie curioși și dornici!

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată.